Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

ARKIB : 01/08/2008

Ahli Majlis MPKj dapat peruntukan RM5,000

KAJANG 31 Julai - Seramai 23 orang Ahli Majlis Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dijangka menerima peruntukan RM5,000 setiap seorang bagi memudahkan mereka menganjurkan pelbagai program bersama penduduk.

Yang Dipertua MPKj, Datuk Hasan Nawawi Abd. Rahman berkata, jumlah peruntukan tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kewangan tidak lama lagi untuk diluluskan.

Menurutnya, pada tahun lalu, MPKj memberikan RM10,000 setahun bagi setiap seorang Ahli Majlis.
Bagaimanapun, ujarnya, memandangkan pelantikan ahli majlis kali ini dibuat pada pertengahan tahun, maka peruntukan tersebut dikurangkan kepada setengah daripada jumlah pada tahun lalu.
"Pemberian peruntukan ini adalah perkara biasa setiap kali pelantikan ahli majlis baru dibuat, cuma jumlahnya berbeza memandangkan sekarang telah hampir penghujung tahun.
"Namun, saya percaya jumlah tersebut mencukupi untuk ahli majlis tersebut menjalankan aktiviti bersama masyarakat di zon masing-masing.

"Bagaimanapun, mereka harus menunggu keputusan Jawatankuasa Kewangan bermesyuarat terlebih dahulu untuk menentukan jumlah yang sebenar," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Penuh MPKj di sini semalam.
Sementara itu, Hasan Nawawi memberitahu, Ahli Majlis MPKj akan mewakili 24 zon yang telah ditetapkan di seluruh kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan itu.
Tambahnya, sebelum ini, hanya terdapat 18 zon sahaja tetapi memandangkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tidak memegang jawatan ahli majlis kerana menumpukan kepada DUN mereka, maka tambahan zon perlu dilakukan.

"Pada tahun ini, semua zon perlu dilantik wakil bagi memudahkan Ahli Majlis mengetahui masalah penduduk di kawasan terbabit," jelasnya.

No comments: