Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

Polis guna penguatkuasaan kreatif kurang nahas

KUALA LUMPUR: Ops Sikap Ke-17 sempena Aidilfitri memberi tumpuan kepada 28 daerah dikenal pasti menyumbang 50 peratus kemalangan jalan raya sepanjang tahun ini.

Statistik Bukit Aman menunjukkan 245,779 kemalangan berlaku antara Januari hingga bulan lalu.

Tiga belas daerah yang menyumbang kemalangan paling tinggi dalam tempoh itu adalah Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Klang, Georgetown, Ipoh, Seremban, Seberang Prai Tengah, Johor Bahru Selatan, Shah Alam, Kajang, Melaka Tengah dan Gombak.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Hamza Taib, berkata Selangor negeri yang mempunyai daerah paling banyak mencatat kemalangan tinggi berbanding negeri lain.

"Sehubungan itu, pengawasan di 28 daerah berkenaan akan dipertingkatkan untuk memastikan kes kemalangan dan kematian akibat nahas jalan raya secara keseluruhan, terutama sepanjang Ops Sikap Ke-17 yang bermula 24 September hingga 8 Oktober ini," katanya selepas merasmikan Kempen Keselamatan Lebuh Raya sempena Aidilfitri di Plaza Tol Mines Selatan di Seri Kembangan dekat sini, semalam.
Beliau mewakili Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, merasmikan kempen anjuran syarikat konsesi Besraya (M) Sdn Bhd dan Lebuhraya Kajang-Seremban Sdn Bhd (Lekas).

Hamza berkata, melalui Ops Sikap Ke-17 yang akan membabitkan 5,000 anggota trafik dan tugas am, pihaknya memperkenalkan pendekatan baru dinamakan 'Penguatkuasaan Kreatif'.

"Penguatkuasaan Kreatif ini bercorak pembelaan. Di samping menguatkuasakan undang-undang, kita turut memberi nasihat," katanya.

No comments: