Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

KERATAN AKHBAR

ARKIB : 11/08/2008

MPKj dalam proses lantik kontraktor bersih taman

SEMENYIH 10 Ogos - Kontraktor pembersihan yang masih belum dilantik adalah punca kepada masalah taman permainan dan jalan di kawasan perumahan di sekitar kawasan ini tidak diselenggara.

Pegawai Perhubungan Awam Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Shariman Mohd. Nor berkata, pihaknya kini sedang dalam proses untuk membuat pelantikan tersebut.
Menurutnya, walaupun spesifikasi kerja telah ditentukan tetapi pihaknya masih belum membuka permohonan untuk tender.

"Apabila tender dibuka kelak dan kontraktor telah dikenal pasti, proses undian akan dilakukan untuk menentukan kawasan masing-masing,'' katanya ketika dihubungi di sini.
Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia baru-baru ini mengenai rungutan penduduk Taman Desa Mewah di sini mengenai kawasan kediaman mereka yang tidak terurus.
Antara masalah itu ialah semak-samun yang semakin tebal, pokok hiasan di tepi jalan tidak disenggara sehingga tumbuh meliar, taman permainan kanak-kanak yang menjadi mangsa vandalisme dan masalah persimpangan jalan yang berbahaya.

Mengenai kedudukan persimpangan masuk ke taman itu yang berbahaya, Shariman berkata, pihaknya akan menyiasat aduan itu sebelum tindakan seterusnya dapat ditentukan.
"Sepatutnya sebelum sesuatu kawasan perumahan dibuka dan diluluskan, segala peraturan dan spesifikasi perlu dipatuhi oleh pemaju termasuk sistem jalan raya," katanya.

Mengenai isu padang permainan yang menjadi mangsa vandalisme dan terbiar, beliau berkata, MPKj masih berada dalam proses untuk menaik taraf kemudahan tersebut di setiap kawasan perumahan.

Tambahnya, dengan sumber kewangan yang terhad, setiap peruntukan perlu diberikan dengan teliti, secara berperingkat-peringkat dan mengikut keperluan sesebuah kawasan.
"MPKj tidak boleh menaik taraf kemudahan padang permainan di semua kawasan perumahan sekali gus kerana kos yang tinggi.
"Lagi pun, kami perlu menyiasat dahulu keadaan sesuatu taman itu kerana MPKj bukan sahaja bertanggungjawab terhadap Semenyih tetapi juga Bangi, Hulu Langat, Kajang dan banyak tempat lagi,'' katanya.

Namun, kata beliau, MPKj tidak akan bersikap lepas tangan terhadap tuntutan penduduk Taman Desa Mewah dan akan berusaha menunaikannya.

No comments: