Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

ARKIB : 06/03/2008

MPKj ‘pecah masuk’ rumah tinggal


KAJANG Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) akan mengadakan operasi “pecah masuk” ke rumah-rumah kosong dan terbiar di kawasan pentadbirannya bagi membanteras wabak denggi.

Yang Dipertuanya, Datuk Hassan Nawawi Abd. Rahman berkata, tindakan tersebut terpaksa dilaksanakan bagi membantu usaha mengurangkan kes demam denggi di daerah itu.
“Secara purata, terdapat 10 hingga 15 kes demam denggi dicatatkan berlaku di sini sebulan.
“Jumlah ini perlu dikurangkan dan alternatif ini dijangka dapat membantu usaha tersebut,” katanya pada Mesyuarat Penuh Bulanan di Bangunan MPKj di sini baru-baru ini.

Tambah beliau, rumah kosong, terbiar dan terbengkalai memang telah dikenal pasti menjadi sarang pembiakan nyamuk aedes.
“Kita akan memasuki premis atau rumah tinggal bagi membuat pemeriksaan dan semburan asap mencegah pembiakan nyamuk aedes.
“Ia akan dimulakan dengan rumah tinggal yang ada di Taman Tasik Kesuma dan Taman Tasik Semenyih,” katanya.

Tambah Hassan, tindakan MPKj itu tidak menyalahi undang-undang kerana pihak berkuasa memang dibenarkan masuk ke kawasan yang tidak berpenghuni jika mengesyaki kawasan itu menjadi sarang pembiakan nyamuk aedes.
Katanya, pemilik rumah akan dikenakan caj sebanyak RM20 bagi kos membuka kunci pintu rumah yang terbabit dalam operasi itu nanti.

“Bayaran tersebut akan dimasukkan ke dalam cukai taksiran manakala bagi rumah yang terbengkalai atau belum bertuan, pemaju bertanggungjawab membayar kos tersebut,” ujarnya.

No comments: