Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

KERATAN AKHBAR

ARKIB : 05/08/2008

MPKj rampas, sita gerai degil

BANGI 4 Ogos - Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) akan merampas dan menyita gerai haram yang degil dan terus menjalankan perniagaan mereka di hadapan Sekolah Kebangsaan Jalan Tiga, Seksyen 3, Bandar Baru Bangi.
Pegawai Perhubungan Awam MPKj, Shariman Mohd. Nor berkata, tindakan tersebut akan dilakukan bagi membanteras kewujudan gerai-gerai haram dan menghalang kegiatan itu daripada berleluasa.

Menurutnya, pemantauan akan dijalankan dengan lebih kerap serta secara berskala oleh penguat kuasa MPKj di kawasan terbabit.
"Gerai-gerai tersebut telah lama menjalankan aktiviti perniagaan mereka di kawasan tersebut walaupun MPKj tidak pernah memberikan mereka lesen untuk berniaga di kawasan sekolah.

"Sebelum ini, kita pernah menyita dan mengeluarkan kompaun kepada peniaga-peniaga tersebut namun mereka masih berdegil dan terus menjalankan perniagaan mereka di situ.
"Oleh yang demikian, MPKj akan menjalankan pemantauan dengan lebih kerap di kawasan terbabit serta bertindak lebih tegas terhadap peniaga-peniaga berkenaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang laporan Utusan Malaysia baru-baru ini mengenai kewujudan gerai-gerai haram di hadapan Sekolah Kebangsaan Jalan Tiga, Seksyen 3, Bandar Baru Bangi.

Kewujudan gerai-gerai tersebut menyebabkan kesesakan lalu-lintas di kawasan tersebut serta membahayakan keselamatan pelajar-pelajar sekolah tersebut.
Selain itu, kewujudan gerai-gerai tersebut turut menyebabkan sampah bersepah-sepah di hadapan sekolah terbabit.

Shariman menegaskan, peniaga-peniaga yang masih berdegil menjalankan perniagaan di kawasan tersebut bakal dikenakan tindakan tegas.

Ujarnya, peniaga-peniaga tersebut akan diberi notis dan sekiranya masih berdegil, mereka akan dikompaun sebanyak RM1,000 serta gerai dan barang-barang akan disita.
"Kewujudan gerai-gerai haram ini menimbulkan banyak masalah kepada persekitaran serta menyebabkan pelajar-pelajar berkenaan cenderung untuk berbelanja di luar kantin sekolah.

"Selain tindakan oleh MPKj, kita berharap ibu bapa murid dapat menasihatkan anak-anak mereka supaya tidak membeli dari peniaga terbabit yang tidak diketahui tahap kebersihan makanan yang dijual," katanya.

No comments: