Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

KERATAN AKHBAR

ARKIB : 25/07/2007

Stadium jadi Dataran Kajang
Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN

KAJANG 24 Julai – Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) akan menjenamakan semula Stadium MPKj, di sini untuk dijadikan Dataran Kajang tidak lama lagi.
Yang Dipertuanya, Datuk Hasan Nawawi Abd. Rahman berkata, Ahli Majlis MPKj telah meluluskan cadangan tersebut dan prosesnya dijangka selesai pada hujung tahun ini.
Katanya, setelah itu kos keseluruhan untuk pembangunan tersebut akan diumumkan termasuk jangkaan tempoh siap sepenuhnya.

‘‘Pihak kami (MPKj) mahu orang ramai memanfaatkan pembangunan tersebut apabila siap kelak.
‘‘MPKj bercadang mahu menjadikan kawasan tersebut sebagai tapak ekspo, pusat rekreasi dan kraf tangan, gerai sate Kajang dan gelanggang futsal,’’ katanya kepada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Penuh MPKj di sini baru-baru ini.
Beliau berkata, MPKj juga akan membina satu lot tempat letak kereta bawah tanah satu tingkat di bawah Dataran Kajang tersebut.

‘‘Saya harap, lot meletak kenderaan tersebut mampu mengatasi separuh daripada kesesakan kawasan letak kereta di bandar Kajang ini,’’ ujarnya.
Sementara itu, Hasan Nawawi berkata, pihaknya juga bercadang untuk membina sebuah asrama bagi kemudahan para pelajar yang mengunjungi daerah berkenaan.
Tambah beliau, asrama itu akan dapat memberi kemudahan kepada para pelajar yang tiada tempat tinggal di samping menggalakkan golongan itu untuk mengunjungi daerah Kajang ini.

Menurutnya, buat masa ini MPKj sedang memikirkan mercu tanda yang sesuai untuk dikaitkan dengan bandar berkenaan di Dataran Kajang itu.
Hassan Nawawi berkata, pihaknya masih memikirkan sama ada mercu tanda bandar tersebut dapat dikaitkan dengan sate Kajang atau bandar ilmu berikutan jumlah pusat pengajian tinggi yang banyak dibina di daerah ini.

No comments: