Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 17, 2008

ARKIB : 17/11/2007

MB: Perkhidmatan kaunter MPKj seperti tahun 70-an
Oleh NORHANA SALASHAR BASHARUDDIN

KAJANG 16 Nov. – Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo kecewa dengan prestasi Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) terutama perkhidmatan kaunternya yang disifatkan seperti keadaan tahun 70-an.
Mohamad Khir yang mengadakan lawatan mengejut ke pihak berkuasa tempatan (PBT) itu ternyata tidak berpuas hati dengan perkhidmatan di situ, terutamanya apabila melihat lebih 30 pengunjung sedang menunggu giliran untuk bertemu kakitangan yang bertugas di kaunter terbabit.

Lebih mendukacitakan beliau ialah apabila mendapati hanya ada dua kaunter perkhidmatan dibuka sedangkan terdapat enam kaunter disediakan.
‘‘Selain mutu perkhidmatan di kaunter, sistem fail di MPKj juga tidak teratur,’’ katanya pada sidang akhbar selepas lawatan mengejut itu di sini hari ini.
Turut mengiringi Menteri Besar ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Ramli Mahmud dan Yang Dipertua MPKj, Datuk Hassan Nawawi Abd. Rahman.
Pada sesi lawatan tersebut, Mohamad Khir melawat semua unit bagi meninjau prestasi dan mutu perkhidmatan yang ditawarkan MPKj.

Menurut Mohamad Khir, MPKj perlu mempertingkatkan kualiti perkhidmatannya kerana produktiviti PBT itu berada pada tahap yang lemah.
‘‘Kita akan mengadakan tahun produktiviti negeri Selangor pada tahun hadapan dan saya harap MPKj berjaya mempertingkatkan semula kualiti mereka,’’ ujarnya.
Kata beliau, tiada alasan untuk mereka tidak boleh memberikan komitmen yang baik kerana kerajaan negeri telah memberi pelbagai bantuan dan insentif seperti menaikkan gaji kakitangan MPKj.

‘‘Saya akan meneruskan lawatan mengejut seperti hari ini ke semua jabatan kerajaan yang lain.
‘‘Kita bukan mahu mencari kelemahan dengan mengadakan lawatan seperti ini tetapi apa yang kita mahu supaya perkhidmatan yang diberikan oleh jabatan-jabatan ini sentiasa berada pada tahap yang baik,’’ katanya.

No comments: